poniedziałek, 31 października 2016

Skóra: Jak rozpoznać typ swojej skóry

Hej witajcie :)
Czytając kilka mądrych książek, znalazłam cudowne rzeczy odnośnie dbałości o swoją skórę.
Dużo piszę o kosmetykach, które można wykonać w domu. Zauważam, że większym problemem nie jest produkcja kosmetyków, a dobre rozpoznanie cech swojej skóry i dobranie odpowiednich półproduktów do produkcji kosmetyku.

Korzystając z literatury naukowej postaram się Wam przybliżyć typy skóry, oraz sposoby na ich rozróżnienie i znalezienie swojego typu.

Zacznę od podziału.
Najczęściej wyróżniamy skórę:
* suchą
* tłustą
* mieszaną
* normalną (posiadacze takiej skóry to farciarze :D)

Dodatkowo każda skóra może być skórą:
* naczyniową
* wrażliwą

Skóra - jest to zewnętrzna powłoka nas, złożona z kilku warstw i dużej ilości przydatków. Jej typ jest zależny od wielu czynników,głównie od wieku, diety, pielęgnacji, trybu życia czy przebytych chorób.
Typ skóry można diagnozować "na własną rękę", chociaż zdecydowanie polecam skorzystać z konsultacji kosmetologa lub dermatologa. Posiadają takie urządzenia, o których większości z nas nawet się nie śniło: korneometry do mierzenia poziomu nawilżenia naskórka, tewametry dodatkowo badają stan bariery naskórkowej, sebumetry do badania natłuszczenia skóry, pehametry do sprawdzenia pH i inne cuda do oznaczenia czynności naszej skóry.
Taka obserwacja i diagnostyka zdecydowanie ułatwia nam drogę do pielęgnacji.

Podstawowe cechy skóry do analizy jej typu:

Napięcie skóry
Napięcie skóry sprawdza się bardzo łatwo: łapiemy skórę pod okiem dwoma palcami i sprawdzamy jak długo skóra wraca do początkowej pozycji. Jeśli powrót następuje od razu - skóra jest dobrze napięta, do 10s - średnio napięta, a poniżej 10s - nieelastyczna.

Powierzchnia skóry
W tym przypadku przyglądamy się jak wygląda nasza skóra "pod lupą", czyli z bardzo bliska. Tutaj stwierdzamy czy nasza skóra jest szorstka, łuszczy się, ma rozszerzone pory, zmarszczki, blizny czy znamiona.
Np. skóra tłusta ma powiększone, często zanieczyszczone pory, sucha skóra łuszczy się, jest szorstka, często pojawiają się na niej zmarszczki.

Barwa skóry
Wiele osób nie jest świadomych, jak wiele zależy od barwy skóry. Barwa skóry często jest spowodowana jej grubością, ilością melaniny, naczyń krwionośnych i barwnikami dodatkowymi (jak karoten). Tutaj możemy określić do jakiego fototypu należymy:
* typ celtycki - jasne oczy i włosy (blond lub rude), piegi, skóra opala się na czerwono
* typ północno europejski: włosy ciemny blond, jasna skóra i oczy, mogą wystąpić piegi, często występują poparzenia słoneczne
* typ środkowo europejski: szatynki z lekko śniadą cerą, jasne lub ciemne oczy, zazwyczaj brak poparzeń słonecznych
* typ południowo europejski: ciemne włosy (również czarne), cera ciemna i ciemne oczy, brak poparzeń słonecznych.
Za kolor włosów, skóry i oczu odpowiada właśnie zawartość melanin. Wyróżniamy tutaj eumelaninę (kolor czarno-brązowy), feomelaninę (barwnik czerwono-żółty) i neuromelaninę (polimeryczny pigment występujący w neuronach istoty czarnej).

Ilość tłuszczu
Nie mówię tutaj o naszej masie, to czy ktoś ma nadwagę czy niedowagę nie przenosi się na ilość tłuszczu na skórze. Mówię tu o wydzielaniu tłuszczu przez gruczoły skóry. Ilość tłuszczu w warunkach domowych najlepiej sprawdza się bibułką matującą, albo chusteczką higieniczną (rozdzieloną na warstwy - użyj jednej warstwy). Taką bibułkę lub chusteczkę przyciskamy do nosa, czoła i brody. Im bardziej tłusta jest cera, tym więcej tłuszczu zobaczymy na chusteczce (przy tłustej skórze staje się wręcz przezroczysta, skóra sucha nie robi tak dużej, jednolicie tłustej plamy).

Grubość skóry
To między innymi od niej jest uzależniona barwa skóry. Grubość skóry można sprawdzić poprzez złapanie skóry między palce w okolicach skroni. Przeciętnie skóra ma grubość ok. 1-2mm, z czego na powiekach jest cieńsza, a na brwiach lub wargach może osiągać nawet 4mm.
Często im grubsza skóra, tym mniej zaczerwieniona (mniej widoczne naczynia krwionośne), ale często posiada głębsze i bardziej widoczne pory oraz bruzdy.

Wrażliwość skóry
Skóra wrażliwa to taka, która reaguje mocno na substancje chemiczne w kosmetykach i czynniki zewnętrzne jak temperatura, wiatr, podrażnienia zewnętrzne.
Skóra wrażliwa ma tendencję do wysuszania się i intensywnego złuszczania, pęknięć, częstego zaczerwienienia, zmian skórnych. Powoduje to dyskomfort, pieczenia lub świąd. Skóry wrażliwe często wiążą się z dermatozami (łuszczyca, atopia). Najbardziej znaną wrażliwością skóry jest zaczerwienienie spowodowane rozszerzaniem się i zwężaniem naczyń krwionośnych (tzw. skóra naczyniowa).

Nawilżenie skóry
Naskórek od strony rogowej, czyli tej najbardziej zewnętrznej, składa się z 10% wody. Taką wilgotność skóra może zachować tylko przy wilgotności powietrza ok. 60%. Im niższa wilgotność powietrza, tym skóra mocniej się wysusza (odparowuje woda).
Nawilżenie najlepiej sprawdza się przy użyciu odpowiednich instrumentów. "Na oko" można stwierdzić niedostateczne nawilżenie, gdy skóra złuszcza się, jest wysuszona, mało elastyczna, z przebarwieniami i zaczerwienieniami, oraz przy rozszerzonych naczynkach.


W tabeli postarałam się zebrać podstawowe cechy każdego typu skóry.
(Niestety nie dało się wgrać większego pliku, po kliknięciu w tabelę powinna się powiększyć ;))

 Gdy już pokrótce oceniliście swój typ skóry, to warto poczytać o pielęgnacji. W najbliższych postach postaram się pokrótce opisać co powinno być w Waszym kremie, czym skórę myć oraz czego unikać.

Doskonale wiem, że ciężko dobiera się kosmetyki, nie znając swojej skóry.
Kiedyś pisałam Wam o dermokonsultacjach (o tutaj). Tam poszukajcie gdzie te dermokonsultacje można zrobić za darmo. Sama przeszłam wielką metamorfozę ze skóry mieszanej w suchą (taka była diagnoza) :D Zmiana kosmetyków całkowicie zmieniła moją skórę.

Wpadnijcie poczytać przyszłe posty. Pierwszy będzie o pielęgnacji skóry suchej :)
(Będę edytować post i wklejać odnośniki do nowo pojawiających się postów o pielęgnacji).

23 komentarze:

  1. a w przypadku suchej strefy T, gładkich (wyglądających na dobrze nawilżone) policzków, na których pojawia się czasami trądzik (1 na miesiąc, na brodzie częściej), ale jest wrażliwy na kosmetyki, najbardziej widoczne cechy cery naczynkowej - mam to traktować jako cerę suchą czy mieszaną (tylko odwrotnie niż najczęściej)? :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tzn policzki są wrażliwe *

      Usuń
    2. Jest coś takiego jak skóra mieszana, z suchą w strefie T. Myślę jednak, że w przypadku Twojego opisu celowałaby w suchą, wrażliwą :)

      Usuń
  2. U mnie jakiś czas temu nastąpiła zmiana diagnozy z mieszanej w suchą :D Chociaż sama nie wiem czy wcześniej diagnoza była błedna, czy eynikało to jednak ze zmian hormonalnych itd. I wygląda na to, że jak na razie nic się nie zmieniło w tym temacie, a według informacji, które podałaś większość się zgadza...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie to samo - z mieszanej w suchą :) Właśnie wybieram się sprawdzić, czy nadal tak jest. Chociaż wydaje mi się, że nic się nie zmieniło i skóra nadal jest sucha.

      Usuń
  3. Zawsze miałam z tym problem.. Teraz już chyba wiem, ale odkryłam to metodą prób i błędów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poznać swoją skórę to sprawa ogromnie ważna, nawet dobór podkładu opiera się o tym skóry. Nie mówiąc już o kosmetykach pielęgnujących :)

      Usuń
  4. przydatny wpis :) U mnie mieszana w kierunku tłustej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przynajmniej możesz swoją skórę jak tłustą pielęgnować. Mieszańce z mega wysuszonymi policzkami mają gorzej...:)

      Usuń
  5. Bardzo przydatny post. Tym bardziej, że niektórzy mają rzeczywiście problemy z rozpoznaniem typu skóry jaki posiadają...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak. Zauważyłam to podczas rozmowy ze znajomymi osobami, czasami w ogóle nawet nie zadają sobie pytania jaką skórę mają, tylko od razu "błyszczę się więc muszę zmatowić, łuszczę się to nakładam olej na skórę". Tak tylko sobie szkodzimy :)

      Usuń
  6. chyba mam skórę mieszaną naczyniową..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, chociaż nigdy nie widziałam u Ciebie Tysia przesłanek w kierunku mieszanej, mogłabym nawet celować, że masz normalną lub suchą skórę, naczyniową :)

      Usuń
  7. Wow!
    Nie wiedziałam, że to takie trudne zadanie, dlatego ten wpis był dla mnie dużym zaskoczeniem :) Ale przydatnym, oczywiście.

    www.liftmygirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś każdy sobie zadaje pytanie "jaką mam skórę" :) Zazwyczaj celujemy niekoniecznie dobrze ;)

      Usuń
  8. Ja przez lata strasznie wysuszałam swoją cerę bo miałam problemy z przetłuszczaniem. Na szczęście świadoma pielęgnacja znacznie to ograniczyła, teraz mam cerę mieszaną jednak bardzo odwodnioną i wystarczy kilka dni pielęgnacyjnego oszukaństwa i od razu zaczyna świrować :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jak odwodnię skórę (mydłami czy mocno wysuszającymi glinkami) to koszmarnie się zaczyna tłuścić. Mocne nawilżanie na noc zazwyczaj pomaga to zmniejszyć :)

      Usuń
  9. JA niesttey wiem jaki mam typ .... lepiej by się zyło jakbym nie wiedział :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lepiej, że wiesz :) To na prawdę ułatwia życie :) Ja żałuję, że tak długo o tym nie myślałam :(

      Usuń
    2. Spokojnie jeszcze nie jest za poźno :)

      Usuń
  10. Zapraszam na dobór idealnej pielęgnacji wg typu Twojej skóry. Jestem konsultantką Mary kay. Pisz do mnie alicja-30@o2.pl

    OdpowiedzUsuń