środa, 16 lipca 2014

Chaber bławatek - dlaczego warto poświęcić mu uwagę.

To mój pierwszy post.
Postanowiłam prowadzić bloga który ułatwi mi usystematyzować wiedzę, którą zastosować chcę do pielęgnacji swojej skóry i włosów.

Cóż, pierwszy post będzie o chabrach.

Dlaczego akurat o tym? 
Mam w końcu wakacje, zamierzam więc zrobić sobie krem pod oczy - czyli krem na bazie Chabra i może Rumianku.

Coś o genialnych właściwościach samego Chabra bławatka (centaurea cyanus L.):
W Polsce bławatek rośnie jak zwykły chwast, zazwyczaj w zbożach.
Jego charakterystyczną cechą są kwiaty o wyjątkowo niebieskiej barwie, rośnie do 80cm wysokości, liście równowąskie lub równowąsko-lancetowate.



Działanie kosmetyczne: płatki kwiatów mają silne działanie przeciwbakteryjne i przeciwzapalne, stosowany w postaci przymoczek w zapaleniu spojówek, do zmywania skóry głowy w przypadkach łupieżu i grzybicy; w kremach stosowany jest do zmniejszania opuchlizny pod oczami, łagodzi zmęczone oczy.

Jak zbierać i suszyć?
Zbieramy w czerwcu zakwitające koszyczki kwiatowe, pamiętamy aby nie zbierać starych i opadających. Następnie obieramy z nich tylko brzegowe płatki - otrzymując w ten sposób kwiat chabru bławatka zwany: Flos cyani.
Płatki te są bardzo delikatne więc suszyć należy je bardzo szybko aby nie straciły barwy (po wysuszeniu są nawet ciemniejsze) i właściwości leczniczych. Ja suszyłam w nagrzanym piekarniku, suszenie trwało około 5 minut ;) otrzymałam piękne ciemnoniebieskie płatki:
Przechowywać należy je w pojemniczku bez dostępu światła, suchym i szczelnym.

Jak wykorzystać?
Ja zamierzam robić wyciąg alkoholowy, który posłuży mi jako konserwant do kremu, a zarazem dodatek z świetnymi właściwościami bławatka.
W internecie znalazłam wiele sposobów zastosowania, polecę jednak jeden gdyż jest szybki i łatwy do wykonania (o ile nie mówimy tutaj o suszeniu płatków których zostaje nam niestety całkiem mało, nawet jeśli wydaje nam się, że zbiór był obfity:D  ostatecznie można susz zakupić w sklepach zielarskich )
oto on:
OKŁAD NA ZMĘCZONE OCZY
- 2 łyżki suszu
- 1 szklanka wrzątku
Zalewamy susz wrzątkiem, przykrywamy i odstawiamy do zaparzenia na ok. 15 minut. Następnie moczymy płatki kosmetyczne i kładziemy na oczy na ok. 20 minut. Pozostały napar można przechowywać w lodówce, ok. jednego dnia.

Hm...jak na razie to wszystko, kolejny wpis prawdopodobnie zrobię o wyciągach alkoholowych z ziół.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz